Початки і джерела християнського молодіжного руху (1919-1939)
1. Політична ситуація в Галичині після першої світової
війни.
Після Першої світової війни карта Східної Європи суттєво змінилася.
На місці великих імперій постали націоналині держави, але не кожен
народ зміг здобути и утвердити власну державність. Згідно з Ризьким
миром (18 березня 1921р.) за Польщею закріплена Галичина, Холмщина
з Підляшшям, західна частина Волині та Полісся. Ще частина українців
входила до складу Румунії, решта - до Чехословаччини.
Політика Польщі на українських землях, поміж іншим була спрямована
на полонізацію населення всіма можливими засобами, колонізацію
земель осадниками з Польщі та Волині та спроби латинізації Греко-католицької
Церкви.
Як бачимо з опису, політична ситуація в Галичині не була особливо
сприятливою для українців, що не дивно, враховуючи статус їх як
окупованих.
2.Суспільна діяльність Церкви цього періоду.
Без сумніву, стан Греко-католицької Церкви цього періоду не
можна представити, не пов'язавши його з найбільшим з митрополитів—
Андрієм Шептицьким.
У 1923р., повернувшись з ряду дипломатичних і пастирських подорожей
у Європу і Америку, митрополит Андрей продовжує бурхливу діяльність:
у 1923р. за пропозицією о.д-ра. Й.Сліпого, який випрацював статути,
основує богословське наукове товариство, і зобов'язується йому
фінансово допомагати у розбудові бібліотеки, музею та у видавничій
справі. У 1928р. о.д-р. Сліпий Й. Опрацьовував статути Греко-католицької
Богословської Академії, який митрополит затвердив і видав грамоту
на заснування.
22 жовтня 1930 р. митрополит звертається до вірних із закликом
організувати Католицький Союз. 1 січня1931р. відбулися перші загальні
збори КС.
Більш організованим мирянським рухом була Католицька Акція,
що займалась світським апостольством в Католицьких організаціях
у співпраці з Церковною владою.
Центром був Генеральний (Архиєпархияльний) Інститут КА у Львові.
Католицькою Акцією опікувався Генеральний Церковний асистент—
єпископ, яким був спершу вл.І.Бучко, а потім вл. Н.Будка.
3.Приготування до свята УМХ.
Найвидатніша подія діяльності архиєпархіяльного Інституту КА—
проголошення свята "Українська молодь –Христові" у 1933р.
Президентом архиєпархіального Інституту в той час був Іван Бабій,
секретарем – о.Теофіл Горникевич. О.Теофіл запропонував ідею проведення
свята митрополиту Андрею.
Папа Пій ХІ проголосив 1933р. Ювілейним Святим Роком. Тоді в
січні 1933р. архиєпархиального Інституту КА звернувся до християн
із закликом згуртуватися під гаслом "Українська молодь--
Христові" (6-7 травня 1933р.).
Діловий комітет у справі приготування до свята розмістився у
Львові на вул. Стрийській, 39а.
Окрім технічних приготувань, проводились активні і нелегкі переговори
з польською владою. Уряд не хотів дати згоду на свято, вбачаючи
політичний підтекст, тому владика І.Бочко кілька разів їздив до
Варшави. І тільки за тиждень до свята дали дозвіл на його проведення.
В лютому 1933р. був опублікований "Правильник", в
якому було подано деталі приготування молоді до свята. Кожен парохіальний
комітет зобов'язувався вибрати щонайменше 10 учасників відповідно
вишколених, віком 14-25 років., хлопців і дівчат. Деканати забезпечували
провід для учасників: провідника, провідницю, хорунжого, хорунжу,
священика і секретаря. Кожен учасник мав відзнаку (ініціали ХР),
а група несла прапор з тими ж ініціалами. "Правильник"
теж передбачував, що учасники свята стануть підставою для утворення
організації Католицька Акція Української молоді (КАУМ). Свято
Української молоді, що відбулося 6-7 травня 1933р. у Львові, не
має подібного ні за силою духу, ні за кількістю учасників.
4. Свято "Українська молодь—Христові" 1933р.
Не зважаючи на залякування, перешкоди влади і ворожу пропаганду
пішки, поїздами, велосипедами і підводами спішили до Львова прочани.
Позитивною реакцією на свято стали шкільні та місцеві святкування,
вітання з усього світу, не кажучи про велике релігійно-моральне
піднесення вірних Греко-католицької Церкви. Свято показало якою
великою силою є воля народу, об'єднана під знаменом Христа. Негативна
реакція: польська преса у своїй більшості подала негативні, неточні
або фальшиві відгуки.
12 березня 1933р. в Академічному Домі було скликано студентський
збір за участю 250 осіб. Прийнята резолюція оголошувала, що свято
є наскрізь політичне і вороже українській нації, має на меті перетягнути
молодь до католицького табору і поставити в опозицію до українського
націоналістичного руху; що християнська релігія має великі цінності,
якщо її розуміти і оцінювати під кутом добра для української нації.
Студенти постановили не брати участі в Святі. Делегат товариства
"Обнова" Роман Манцібович виступив із заявою, що товариство
прийме участь у святі, -- Конгрес не зреагував. Вихованців ВУЗів,
не послухавши о. Миколу Конрада зі зверненнями, активно агітували
молодь по селах проти Свята, часто вдаючись до неправдивих аргументів.
А у самому Святі взяли участь лише 200 студентів, не враховуючи
студентів-медиків. Окрім того, рішенням Проводу, товариство "Обнова"
виключено зі студентського об'єднання за участь у Святі і порушення
субординації.
Тільки 2 липня 1933р. було реабілітовано "Обнову"
назад в об'єднання. Пояснення ворожої реакції студентства на організацію
Свята знаходимо в директивах проводу Організації Українських Націоналістів.
ОУН в політичному житті України представляла революційно настроєну
крайню праву опозицію і мала вплив на максималістичну, націоналістично
настроєну молодь, особливо, студентство.
Продовження традиції в діаспорі (1939-1990) та Україні
(1990...)
Частина видатних діячів Церкви і суспільства, не чекаючи нових
переслідувань покинула батьківські землі. А з ними припинили свою
діяльність численні організації, товариства і переселилися за
межі Батьківщини. Після ІІ Світової війни число емігрантів зросло.
Вони влилися в організоване життя в діаспорі і в раніше створені
єпархії.
З плином часу пам'ять про величне свято стиралася , а безпосередні
учасники його поступово відходили з активного життя. Патріарх
Йосиф Сліпий, спостерігаючи асиміляцію і моральний занепад молоді,
з батьківською турботою закликає не піддаватися спокусам світу,
не пристосовуватись до умов, а виховувати душу, плекати монаші,
священичі покликання, "інакше душа вивітрюється і пустіє".
Церква в діаспорі мала дуже багато внутрішніх проблем, наприклад,
мала кількість священиків і єпископів, проте не забувала про своїх
братів на батьківських землях.
У 1928р.з'явилося соборне різдвяне послання ієрархів Помісної
української католицької Церкви, що закликає молодь згуртуватися
довкола Церкви, відзначаючи пам'ять 1933р. В діаспорі пройшло
23 з'їзди і святкування. Важливим і знаковим був з'їзд УМХ в Римі
у 1983р. Проходив він 27-29 серпня в приміщенні гостин ниці "Даму
Пачіс" і зібрав понад 200 учасників із Західної Європи, Америки
і Канади.
Щойно у 1990 році, коли наша Церква вийшла з підпілля, була
відновлена діяльність УМХ. Тоді відбувся ІІ З'їзд УМХ з участю
близько 40 тис. Учасників. Цей з'їзд засвідчив живучість християнської
ідеї серед молоді, щире зацікавлення та бажання працювати на славу
Божу та добра свого народу.
Ідея першого З'їзду УМХ в незалежній Україні в 1990р.—ініціатором
був Борис Ґудзяк, якого назвали "хресним батьком" зирянського
молодіжного руху. Спробою сил стали малі реколекції для молоді
в храмі Преображення. З допомогою о. Андрея Хирівського і Крип'якевичів
вони пройшли у Світлий Понеділок 1990р.—це була євангелізаційна
програма, що включала ці проповіді (їх проголосив Борис Ґудзяк)
і три пісні. П. Іванка Крип'якевич зробила 6-7 афіш, організувала
невеличкий хор—і церква Пре ображення Господнього була переповнена.
Після цього виникла ідея провести тиждень християнської культури
в Україні, що з великим успіхом пройшов 6-12 вересня. Програма
мала на меті потрійне завдання: зблизити молодь, дати кульмінаційну
подвижну програму і сконцентровану програму на специфічні теми.
Кульмінаційним моментом програми християнської культури був з'їзд
"Українська молодь—Христові" 8-9 вересня, який проходив
під гаслом "Шукаймо стежок Христа".
Другий З'їзд відбувся 2-4 липня 1993р. і був скликаний вже організацією
УМХ на честь 60-річного ювілею свята УМХ 1933р. На Другому З'їзді,
зокрема, було вирішено проводити подібні зібрання кожних три роки.
1996 р. і 1999р. відбулись ще два З'їзди. В останньому взяли
участь не лише УМХ а й Християнська Молодь Києва (7 церков).
Метою організації сьогодні є об'єднання молоді для пропагування
християнської моралі, поширення християнського світогляду, популяризація
в молодіжному середовищі християнського способу життя.
УМХ у м.Сокалі
24 вересня 2005р. відбулись установчі збори Сокольської міської
організації УМХ у складі 13 чоловік, на яких було прийнято рішення
про створення у Сокалі осередку молодіжної громадської організації
"Українська молодь—Христові". Зразу ж відбулись вибори
на керівні посади організації та затверджено статут.
На даний час дійсними членами УМХ в м. Сокалі є 15чол. (учні
Сокальської гімназії та молодь собору св.ап. Петра і Павла), голова
осередку— студентка Українського Католицького університету Антонюк
Оксана, а духовний наставник— о.Володимир Августинський.
УМХівці зразу ж взялися до праці. 19 грудня, за бажанням батьків,
до малюків м.Сокаля постукав у двері справжній св.Миколай, який
приніс їм повний міх подарунків і взяв обіцянку завжди бути слухняними.
А 7 січня молодь ходила з Вертепом у домівки сокальчан і сповіщала
радість Різдва Христового. Крім того, члени УМХ збираються щотижня
на духовні бесіди з о.Володимиром, або гостями організації.
Найближчим часом УМХ планує зробити презентацію роботи осередку
в школах, приєднатися до організації свята з нагоди 60-річчя Львівського
Собору, а на час Великого Посту готує триденні реколекції для
молоді міста з о.Мартином Хабурським, ігуменем монастиря ЧСВВ
|