освіта
Психолог допоможе і дітям, і батьками
В наш час багатьом, особливо підліткам, потрібна допомога психолога. Для цього у відділі освіти вже три роки працює психолого-медико-педагогічна консультація, якою завідує Ганна ФЕНЧИН. Наш кореспондент розпитав у неї про роботу цієї служби.
У психологічній службі освіти району працюють 13 практичних психологів шкіл та два психологи ДНЗ. Шкільні психологи обслуговують чотири міських школи: Сокальські школи №№ 2, 3, 4, Великомостівську та сільські школи району. Щоб охопити більшість учнів психологічною допомогою, створені окружні психолого-педагогічні консультаційні пункти в Сокальському, Тартаківському, Забузькому та Великомостівському освітніх округах. У кожному пункті, окрім психолога, працює соціальний педагог та вчитель-логопед. Окружний психолог обслуговує школи свого округу за складеним графіком виїзду. В його функції входить вивчення запитів школи, проблем, які виникають в навчально-виховному процесі і, по мірі можливості, їх вирішення.
Хто він - шкільний психолог? Які проблеми мох(е розв`язати, а які знаходяться поза межами його компетентності?
Шкільний психолог бере участь у вирішенні питань, що стосуються навчання та виховання дитини з моменту приходу до школи і до її закінчення. Протягом всього часу систематично спостерігає за психологічним розвитком дитини, проводить регулярні психодіагностичні обстеження, оцінює характер і темпи психічного розвитку дитини, дає рекомендації щодо навчання та виховання школярів, контролює їх реалізацію.
Які основні напрямки роботи шкільного психолога?
Це - психологічна діагностика, корекційна робота, консультування батьків і вчителів, психологічна просвіта, профілактика. Кожен з цих напрямків є дуже важливим. Шляхом психодіагностики можна визначити особливості пізнавальних процесів (пам`яті, мислення, уваги), емоційної сфери дитини, готовність до навчання дитини в школі, особистість її розвитку (конфліктності, агресивності, дезадаптованості), здібностей, нахилів, інтересів. Завдання діагностики можуть бути найрізноманітнішими.
Дуже часто батьки і діти побоюються розголошення інформації, висновків про дитину, які можуть їй нашкодити. Хочу наголосити, що інформація, яку отримує психолог, має конфіденційний характер. її він може подати лише на запит судових органів. На запит дирекції школи інформація подається в узагальненому вигляді.
З якими дітьми проводите психологічну корекцію?
Найперше з тими, які мають певні відхилення і труднощі в межах психологічної норми, поведінкові та комунікативні труднощі. Це - конфліктність, упертість, байдужість, брехливість, агресивність, схильність до крадіжок, бродяжництва, замкненість, хворобливі страхи та сором`язливість, жорстокість. Наприклад, дитина поводить себе агресивно, б`ється з однолітками, грубіянить старшим.
Найперше психолог з`ясовує, в чому причина такої поведінки. Найчастіше діти так привертають до себе увагу. Завдання психолога - навчити дитину керувати своїми емоціями, вміти знайти їм вихід. Вживання алкоголю, крадіжки - це також самоствердження підлітка. Якщо він не може проявити себе позитивно, то проявляє в негативних вчинках. Потрібно знайти в ньому позитивні якості, наприклад, має організаторські здібності, любить майструвати. І скерувати його в потрібному руслі.
Також корекцію проводимо з дітьми, які мають відхилення в психофізичному розвитку (низький рівень пізнавальних процесів). У цьому напрямку психолог проводить корекційні бесіди з учнями, психологічні тренінги, години психолога, індивідуальні консультації, розвиваючі уроки...
Важливим напрямком у роботі шкільного психолога є психологічна профілактика, яка починається тоді, коли ще немає особливих труднощів у поведінці дитини чи дорослої людини. Появу труднощів та інших ускладнень в поведінці дитини можна прогнозувати на основі проведення моніторингу.
- Чи часто учні звертаються за психологічною допомогою?
Виявляється, в кожній школі по-різному. Ушколах, де давно працює психолог, знають, хто він такий і яким незамінимим може стати у вирішенні їхніх особистих питань. Учні кожного дня приходять поділитись своїми проблемами і це вважається нормальним.
З якими проблемами до вас частіше звертаються діти та підлітки?
В основному це ситуації, пов`язані з проблемами у сім`ї, стосунками з однолітками, вчителями. Конфлікти, непорозуміння - різне у житті буває. Але ті, хто звертався за допомогою, обов`язково знаходили вихід із складного становища. А часто навіть буває, що після візиту до психолога, проблема вже не здавалась такою страшною, адже просто розповівши її, дитина починала краще розбиратись у ситуації та переставалапереживати через, як виявлялося, дрібниці.
Окрема тема -діти заробітчан, т. з. соціальні сироти. Коли батьків поруч немає, це негативно впливає на розвиток дитини. Вона часто є дезадаптованою і не знає, як чинити в тій чи іншій ситуації. Матеріально такі діти стоять вище за своїх ровесників, але в них забрали тил, основу, яка потрібна людині для самоусвідомлення. Вони ніби і друзів мають, але почуваються надзвичайно самотніми, і це може вилитися в депресію чи агресію. За допомогою спеціальних вправ психолог визначає, які люди найближчі до дитини, прихильні до неї і показує їй, що вона не одна.
Віковою проблемою для 99 відсотків підлітків є тє, що для них пріоритет - думка ровесників,
а не батьків. Навіть, якщо дитина не хоче йти за класом, вона йде. І тут важливо навчити дитину говорити слово «ні!» (його, як і слово «так», можна вимовити 32-ма інтонаціями). Це також завдання психолога - підказати, як коректно, правильно відмовити одній людині або групі осіб, відстояти власну думку.
А батьки?
Вони часто звертаються до психолога з проблемою негативної поведінки дитини, наприклад, грубощів у спілкуванні, брехливості, схильності до крадіжок та ін. Також батьки почали звертатися з проблемою, як позбавити дітей комп`ютерної залежності. Якщо є співпраця з батьками, а підліток усвідомлює суть проблеми, то часто результати роботи позитивні. Дуже важливою проблемою для батьків і їх дітей є професійне самовизначення, вибір профілю навчання. З цією проблемою останнім часом також звертаються дуже часто. А ще їх цікавить, коли віддавати дитину до школи та інші питання.
Розмовляла Валентина БЛУДОВА.
9 квітня 2010року
Газета
"Голос з-над Бугу"
якщо Ви хочете додати, заперечити чи обговорити напишіть адміністратору: заповніть
HTML форму